Menstruatiearmoede

Op 26 januari 2021 hebben wij als Stichting meegewerkt aan het indienen van een Motie bij de Gemeente West-Betuwe om menstruatiearmoede tegen te gaan. Onze eigen gemeente erkende het probleem niet en wees de motie helaas af. Omdat wij wel geloofde in deze menstruatie problematiek zijn wij doorgegaan met het uitgeven van maandverband en tampons. Net waar de behoefte aan is, goede menstruatieproducten zijn duur, en indien het inkomen laag is, kan de aanschaf van een goed product net teveel zijn.

Ingediende motie Menstruatiearmoede Gemeente West-Betuwe
Moties 1-2021.pdf
Adobe Acrobat document 52.9 KB

Menstruatiearmoede verwijst naar de situatie waarin mensen, vanwege financiële beperkingen, geen toegang hebben tot menstruatieproducten zoals maandverband, tampons of menstruatiecups. Dit kan leiden tot ernstige ongemakken en gezondheidsproblemen voor mensen die menstrueren, omdat ze gedwongen worden om alternatieve, vaak onhygiënische methoden te gebruiken om bloedverlies tijdens hun menstruatie te beheersen.

Menstruatiearmoede kan verschillende oorzaken hebben, waaronder:

1. Financiële beperkingen: Mensen met een laag inkomen of die in armoede leven, kunnen moeite hebben om menstruatieproducten te kopen vanwege de kosten die ermee gemoeid zijn.

2. Sociale stigma's: Het taboe rond menstruatie kan mensen weerhouden om openlijk over hun behoeften te praten of hulp te zoeken, vooral in gemeenschappen waar menstruatie als een 'verlegen' onderwerp wordt beschouwd.

3. Gebrek aan voorlichting: Een gebrek aan seksuele voorlichting of bewustwording over menstruatie en menstruatieproducten kan leiden tot een gebrek aan kennis over hoe men met menstruatiearmoede om kan gaan.

Menstruatiearmoede heeft ernstige gevolgen voor de fysieke, mentale en emotionele gezondheid van mensen die menstrueren. Het kan leiden tot infecties, huidirritaties, verlies van zelfvertrouwen, sociaal isolement en zelfs het missen van school of werk. Daarom is het belangrijk om menstruatiearmoede serieus te nemen en actie te ondernemen om toegang tot menstruatieproducten te verbeteren, stigma's te doorbreken en bewustwording te vergroten. Dit kan onder meer het verstrekken van gratis of betaalbare menstruatieproducten, het bieden van seksuele voorlichting en het creëren van een inclusieve en ondersteunende omgeving omvatten waarin mensen vrijelijk over hun menstruatiebehoeften kunnen praten.

Menstruatie producten zijn aan te vragen of af te halen tijdens onze reguliere openingstijden.

Ook kunnen wij ervoor zorgen dat je een half jaar pakket thuisgestuurd kan krijgen, hoe handig is dat!

Nog steeds zijn wij van mening dat menstruatieproducten gratis moeten zijn voor kinderen en voor mensen met een laag inkomen.

Op verschillende scholen in de Gemeente Culemborg geven wij onze menstruatie producten gratis uit.

Wij zijn tegengekomen dat er toiletpapier wordt gebruikt of papieren zakdoekjes als vervanging voor maandverband omdat er thuis niet voldoende geld is. Natuurlijk levert dit extra stress op en irritatie op plaatsen waar dit niet wenselijk is.

Inkomen laag, meld je aan voor gratis menstruatieproducten!

Het Nationaal Fonds Kinderhulp heeft ons deze pallets vol met maanverband gestuurd!

Voorlopig kunnen wij even vooruit met het uitdelen van maandverband. Wij zijn het Nationaal Fonds Kinderhulp super dankbaar voor deze geweldige donatie!

Bij ons mag je dit boek komen lenen!

Het boek geeft meer inzicht met wat er met jou gebeurt als je voor de eerste keer ongesteld bent, en het geeft je advies over de producten die je kunt gebruiken tijdens jou eerste menstruatie.