Hulp bij schulden

Heb je het financieel moeilijk en zie je door de bomen het bos niet meer? Kom bij ons langs of stuur een email, dit is de eerste belangrijkste stap die je kan maken naar een schuldenvrij bestaan!

Vaak hebben mensen zelf al contact opgenomen met hun gemeente en zijn ze angstig geworden om afgewezen te worden, of hebben het gevoel dat zij zichzelf moeten verdedigden vanwege het feit dat zij schulden hebben. Bij ons is de drempel laag, wij staan naast jou in het traject naar de schuldsanering bij de gemeente waar jij woont. Dit doen wij zonder te oordelen of te veroordelen op een respectvolle en vriendelijke manier. De eerste stap zet jij zelf, je meld je aan bij ons, te tweede stap nemen wij samen! Op weg naar een schuldenvrije toekomst, vol vertrouwen !

Hulp bij schulden is essentieel om financiële stabiliteit te herstellen en te voorkomen dat schulden verder escaleren. Er zijn verschillende organisaties en instanties in Nederland waar je terecht kunt voor ondersteuning en advies bij schuldenproblematiek. Hieronder vind je een overzicht van enkele belangrijke hulpbronnen:

Gemeentelijke Schuldhulpverlening

1. Lokale Gemeente:
    • De eerste stap is vaak om contact op te nemen met de gemeente waar je woont. Gemeenten bieden schuldhulpverlening aan en kunnen je doorverwijzen naar relevante instanties. Je kunt een afspraak maken bij het sociaal wijkteam of de afdeling schuldhulpverlening.

Nationale Organisaties

1. NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet):

• De NVVK is een branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren. Ze kunnen je in contact brengen met betrouwbare hulpverleningsinstanties.
  2. Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting):

• Nibud biedt informatie en tools om je financiën op orde te brengen en te houden. Ze geven advies over budgetteren en kunnen je doorverwijzen naar verdere hulp.

Hulporganisaties en Stichtingen

1. Stichting Helping Hands Geldermalsen:

• Onze  stichting werkt met getrainde vrijwilligers die je ondersteunen bij het op orde brengen van je financiën. Zij bieden persoonlijke begeleiding en praktische hulp.
  2. Het Juridisch Loket:

• Voor gratis juridisch advies over schulden en andere financiële problemen kun je terecht bij Het Juridisch Loket. Ze bieden ook hulp bij het opstellen van brieven en juridische procedures.

Online Platforms en Tools

1. Zelfjeschuldenregelen.nl:
    • Dit platform biedt online tools en informatie om zelf aan de slag te gaan met het oplossen van schulden. Je vindt er stap-voor-stap plannen en handige tips.

Kredietbanken

1. Stadsbanken/Kredietbanken:
    • Deze banken bieden leningen aan tegen gunstige voorwaarden om problematische schulden te herstructureren. Ze kunnen ook helpen met budgetbeheer en schuldbemiddeling.

Sociale Wijkteams

1. Sociaal Wijkteam:
    • In veel gemeenten zijn sociale wijkteams actief die hulp bieden bij uiteenlopende problemen, inclusief financiële zorgen en schulden.

Belangrijke Stappen bij Schulden

1. Overzicht Creëren:

• Maak een lijst van al je schulden, inclusief bedragen, rentepercentages en contactgegevens van schuldeisers.
  2. Inkomen en Uitgaven Analyseren:

• Zet je inkomsten en uitgaven op een rijtje om inzicht te krijgen in je financiële situatie en te kijken waar je kunt besparen.
  3. Contact met Schuldeisers:

• Neem contact op met je schuldeisers om je situatie uit te leggen en te vragen om betalingsregelingen.
  4. Budgetteren:

• Maak een realistisch budget en houd je hieraan om verdere schulden te voorkomen.

Conclusie

Er zijn diverse instanties en organisaties in Nederland die ondersteuning bieden bij schulden. Het is belangrijk om tijdig hulp te zoeken en niet te wachten tot de situatie onhoudbaar wordt. Door gebruik te maken van de beschikbare hulpbronnen kun je stappen zetten naar financiële stabiliteit en uiteindelijk schuldenvrij leven.